Helsingør Dagblad 15/12 2014
Af Kirsten Moth (k.moth@hdnet.dk)
Foto: Lars Johannessen (fotolars@hdnet.dk)
Chokoladekongen på Ørsholt indtager verden
»Godt nok« er ikke godt nok i chokoladeimperiet på Ørsholt Gods ved Gurre. Ejeren Peter Beier, der hvert år spiser ca. 80 kilo chokolade, er perfektionist til fingerspidserne og der er tænkt over alle detaljer. Om to år vil 20 procent af chokoladeproduktionen gå til eksport, samtidig vokser nethandlen eksplosivt.
GURRE: På den lange allé op til godset kan man ikke finde så meget som to græsstrå, der ligger på tværs. Helt fremme ved hovedindgangen til chokoladekongens imperium, Peter Beier Chokolade på Ørsholt Gods ved Gurre, er hovedingang, reception, showroom og butik præget af samme gennemførte pertentlighed og perfektionisme. Hvert et stykke chokolade er der tænkt over, dets placering i kassen, dets form, silkebåndets farvenuance, kassernes udformning. Butikken er behageligt tempereret af hensyn til chokoladen. - Vores drive er at lave det så godt som muligt. Det næstbedste er ikke godt nok her. Sådan har jeg altid arbejdet, for det er det eneste, der rigtigt fungerer, erklærer Peter Beier, der sammen med sin kone Linda og deres tre sønner udgør familieimperiet bag Peter Beier Denmark.
Konservativ tilgang
Den 49-årige indehaver af chokoladevirksomheden og det smuk restaurerede gods med 130 hektarer ved Gurre Sø har som i the American Dream arbejdet sig op fra det lille chokoladekøkken på seks kvadratmeter med flere mellemlandinger til nu at eje og drive en stærkt voksende eksportvirksomhed med et koncept, der ikke er til at tage fejl af: - Vi har altid været voldsomt konservative i tilgangen til tingene. Fra de seks kvadratmeter voksede vi til 12, så til 20, så købte vi et sted i Slangerup, senere i Stenløse og så begyndte vi at lede efter en større ejendom og fandt derved Ørsholt. Vi har altid afregnet, før vi har bygget videre. Og vi har aldrig købt, før vi havde pengene til det. Udtrykket »godt nok« er ikke godt nok her.
Det flade Danmark
- Tidens tendens til, at vi her i Danmark bare skal gøre det »godt nok« er en ærgerlig tendens.Vi er så flade her i landet. »Nu skal vi ikke komme for godt i gang.« Det er en meget dansk filosofi .
- Værdier som etikette, respekt og distance er helt forsvundet. Men jeg synes, jeg ser tegn på, at det er ved at vende. - At nogle af de gamle værdier er på vej tilbage. En af vores sønner går på kostskolen Herlufsholm. Det er det hotteste lige nu og netop her er de gamle værdier repræsenteret. Ellers går meget op i, at fyrede bankfolk prøver at relancere sig selv som konsulenter.
Alting har sin tid
- Chokolade er noget, mange køber i supermarkedet. Meget billigt og med en stregkode på. Hvor og hvem, der har lavet det og af hvad, er der ingen, der ved. 90 procent af det er i hvert fald ikke produceret i Danmark. Danmark er det land i verden, hvor der er flest supermarkeder pr. indbygger og hvor vi bruger færrest penge pr. indbygger på fødevarer. Det findes på alle æsker, dåser og poser, alle holdt i dæmpede klassiske farver og mønstre, som udgør den nye designlinje.
Ville være landmand
Peter Beier er opvokset på Falster og oprindeligt havde han planer om at blive landmand. I stedet blev han udlært konditor og i en alder af 22 blev den unge Beier headhuntet til Magasin og fik to år til at reetablere Magasins chokoladefabrik. Her blev han i syv år og fik vendt et underskud til et pænt overskud. Så begyndte Magasin, som Peter Beier udtrykker det, også at lave discountchokolade og så traf han beslutningen om at etablere sit egen chokoladefabrik på et helt andet grundlag
Højsæson
Netop nu op til jul er en af Peter Beier Chokolades to højsæsoner. Den anden falder til påske. I hallerne på godset, hvor al chokolade bliver håndlavet af de ca. 20 ansatte, bliver der konstant arbejdet over for at kunne følge med det støt voksende salg.
6000 juledåser af et produkt med smag af risalamande, netop lanceret til julehandlen i år, har vist sig at slå hidtidige salgsrekorder og produktionen har svært ved at følge med. Den ubetingede største succes nogensinde, de pyramideformede, håndlavede flødeboller, produceres i et konstant flow inde ved produktionshallernes arbejdsborde. I modsætning til andre flødeboller bliver først skallen lavet, derefter fyldes den op med skum med hindbær-, jordbær-, kokos eller lakrids. Alle råvarer er 100 procent naturlige og økologiske og et af Peter Beiers grundlæggende filosofier udspringer fra hans egen kakaoplantage i Den Dominikanske Republik, hvor han garanterer, at der ikke benyttes børnearbejde.
Kendte råvarer
Tilbage på Ørsholt Gods ved Gurre er der indrettet et kursuscenter og et orangeri med kakaotræer, hvor ikke kun de ansatte bliver uddannet, men hvor der også tilbydes externe kurser, teambuilding-kurser og chokoladekurser. De store køleskabe og frysere i køkken- og kantineområdet er fyldt med kød fra egen kvæg-avl. Kødet skal, som chokoladen, være økologisk og man skal vide, hvor råvarerne kommer fra, mener Peter Beier. Flere gange om ugen tilberedes der mad af disse råvarer til de ansatte. Peter Beier er selv jæger og bidrager også til frysernes indhold.
I dag udgør eksporten i Peter Beier A/S seks procent af produktionen. Om to år, siger Peter Beier, forventer virksomheden, at eksporten udgør 20 procent. Samtidig eksploderer handlen på nettet. - Kina er kommet med og det bliver meget stort for os. Det er en nation, der virkelig vil have kvalitet nu. Vi har også forhandlinger med et andet stort udenlandsk marked, men det er vi ikke helt klar til at melde ud om endnu. - Samtidig med, at vores eksport vokser kraftigt nu, er vi også blevet mere lokale og det glæder mig rigtig meget. Vi har efterhånden mange lokale, der kører ind til butikken her på Ørsholt og i ro og mag går rundt og kigger på vores forskellige produkter. Vi er glade for at være blevet en større del af lokalsamfundet, konstaterer Peter Beier.
|
|
|
Nordsjælland - 28. december 2014 kl. 11:53
Af Palle Høj
To ugers ferie i ekstra julegave
Lisbeth Mortensen og Carsten Nielsen fra Humlebæk fik en ekstra julegave, da Peter Beier Chokolade A/S i Gurre før jul trak lod om to drømmerejser til Den Dominikanske Republik. Parret vandt lillejuleaftensdag den ene af de to rejser og skal allerede i januar af sted til sol og varme i hele to uger til byen Punta Cana.
Under opholdet skal parret bl.a. besøge Peter Beiers kakaoplantage på øen med guidet rundtur, foredrag ved Peter Beier - og diverse smagsoplevelser. f.eks. en særlig kakaolikør af den saft, der bliver tilovers fra fermenteringen af kakaobønnerne.
Foruden Lisbeth Mortensen og Carsten Nielsen fra Humlebæk vandt også Kirsten og Henning Hassing fra København en rejse til Den Dominikanske Republik.
|
FINANS.dk
20/11 2014
Af Jens Erik Rasmussen
Han får det bedste ud af bønnerne
Chokolade er en passion for Peter Beier, der vandt den første pris som 22-årig.
Foto: Mik Eskestad
Titlen var stærkt medvirkende til, at han kort efter fik job i Magasin du Nord Chokolade – i øvrigt uden at have set chokoladefabrikken. Han blev chef for forretningen, og det gik rigtigt godt.
»Da jeg blev ansat producerede vi 18 tons chokolade og havde et minus på 600.000 kr. 6 år senere solgte vi 83 tons chokolade og tjente 1,8 mio.kr. I samme periode var min løn steget med 15 pct. Så besluttede jeg at blive selvstændig, og det har jeg været siden,« siger Peter Beier.
Da jeg blev ansat producerede vi 18 tons chokolade og havde et minus på 600.000 kr. 6 år senere solgte vi 83 tons chokolade og tjente 1,8 mio.kr.
Peter Beier Chocolatier og ejer af Peter Beier Chokolade
En konkurrenceklausul betød, at han ikke måtte producere sin egen chokolade i et år, så han arbejdede for en lokal butik i Lyngby. Chokoladen blev så populær, at den blev serveret til brylluppet, da Prins Joachim blev gift med Alexandra.
Siden drev han sammen med en partner virksomheden Amokka, som bl. a. leverede chokolade til hoteller og virksomheder. Firmaet gav et millionoverskud, men Peter Beier ville selv.
For 14 år siden åbnede han sin første butik på Falkoner Alle i København, og han husker stadig spændingen.
»Helt ærligt vidste jeg ikke, om der ville være kunder. Det var nervepirrende, men heldigvis vrimlede det ind.«
Et par år senere købte Peter Beier, der i dag er 48 år, sin egen kakaoplantage i den Dominikanske Republik i Caribien. Antallet af butikker er udvidet til 14, og for 6 år siden købte han Ørsholt Gods ved Gurre i Nordsjælland. Her har han samlet produktionen, og den tilhørende jord er beplantet med træer og buske, som leverer en del af den frugt, som anvendes i de fylde chokolader.
Peter Beier Chokolade er en familievirksomhed. Hustruen Linda er ansat i selskabet, og de tre børn er eller har været inddraget i forretningen.
|
21/11 2014
Af Jens Erik Rasmussen
Foto: Mik Eskestad
Vi skal værne om det eksklusive
Discount er bare en stregkode, mener Peter Beier. Han har gennem krisen øget salget af luksuschokolade, der kun sælges gennem egne butikker.
Peter Beier er blevet kontaktet af en stor dagligvarekæde, som ønskede at have chokoladen på hylderne. Han sagde nej tak, selvom det umiddelbart ville være en solid indtægt.
Det ligner mere et vinslot end en chokoladefabrik. Ørsholt Gods ligger omgivet af gamle træer i den nordsjællandske natur, men det er ikke ædle druer, der lagres i de gamle bygninger. Det er her Peter Beier fremstiller fyldte chokolader og friske flødeboller af den fineste lags.
Omgivelserne er elegante, og det er chokoladerne også. Godset, som oprindelig var en lystgård, er en del af fortællingen om Peter Beier Chokolade, der ønsker at fremstille produkter af den højeste kvalitet. Den historie er lidt nemmere at fortælle, når de 120 forskellige slags chokoladeprodukter fremstilles bag gamle, hvidkalkede stenmure end i et kedeligt industrikvarter.
»Vi værner om det eksklusive og fokuserer 100 pct. på produktet. På den måde kan vi differentiere os,« siger Peter Beier, der driver og ejer virksomheden.
Chokoladen er ikke billig.
En æske med 4 stykker koster 59 kr., mens den største æske i Gold collection serien kan erhverves for 599 kr. for 50 stykker. Til gengæld er indpakningen med bronzetryk og silkesløjfe en del af oplevelsen.
Prisen er tilsyneladende på ingen måde skræmmende for forbrugerne, for omsætningen er vokset år for år. Også i perioden med økonomisk krise.
»Mange flere er blevet mere bevidste om, hvad de spiser. De vil gerne betale ekstra for kvalitet og smagsoplevelser,« siger Peter Beier, der ikke har meget til overs for den discountbølge, som i de seneste år er skyllet hen over Danmark.
»Discount er en stregkode, og jeg forbinder det med at overleve. God chokolade er unik, og det handler om at leve og opleve,« siger Peter Beier.
Han fortæller, at nogle kunder kommer ind i butikken og vælger to eller tre stykker chokolade.
»Det er jo ikke en dyr måde at forkæle sig selv på,« mener han
Netop muligheden for at vælge selv er med til at adskille luksuschokoladen fra andre produkter.
I butikkerne kan forbrugeren selv vælge lige præcis de stykker, de har lyst til.
Det gælder også, når kunderne bestiller online i netbutikken. Bland selv æskerne er utroligt populære, og hver eneste æske håndpakkes.
»I øvrigt får dem, som køber på nettet altid et ekstra stykke chokolade med. Det er den mundfuld, de ikke fik som smagsprøve i butikken. Så får kunden også lidt mere end forventet. Det er vigtigt,« siger Peter Beier.
Han arbejder hele tiden på at skabe en distance til konkurrenterne ved at tilbyde noget andet eller noget mere.
Eksempelvis henter Peter Beier sine kakaobønner fra egen plantage i den Dominikanske Republik. Den købte han for 12 år siden, og derfor kan Peter Beier garantere, at børnearbejdere ikke har været involveret i produktionen.
»Det er en klar fordel for os, for de kræsne forbrugere vil vide, hvor varen kommer fra.«
De selvdyrkede kakaobønner er også en vigtig del af den aura af autencitet, som Peter Beier gerne vil skabe. Og han bruger aktivt plantagen i markedsføringen. Sammen med Spies, som har charterrejser til Den Dominikanske Republik, arrangerer han udflugter til plantagen, hvor der naturligvis er smagsprøver.
Åbenheden er også et kendetegn på fabrikken i Nordsjælland. Ofte er der åbent hus, hvor kunderne kan få et indblik i produktionen. Naturligvis kan de også købe chokoladen i en stor butik, der ligger få skridt fra produktionen.
Peter Beier har også sine egne frugttræer på Ørsholt Gods, og her dyrker han en mindre del af den frugt, som bruges i de fyldte chokolader.
»Jeg ønsker at have kontrol med hele processen fra start til slut. Derfor kan man heller ikke købe vores chokolade i andre butikker eller stormagasiner. Den sælges kun i vores egne butikker med uddannet personale eller i vores netbutik.«
Peter Beier er blevet kontaktet af en stor dagligvarekæde, som ønskede at have chokoladen på hylderne.
Han sagde nej tak, selvom det umiddelbart ville være en solid indtægt.
»Jeg ønsker ikke at gå på kompromis. Måske ville det være godt for økonomien her og nu. Men på længere sigt kan det udvande vores varemærke, og så er det en dårlig forretning.«
Og man skal ikke tage fejl. Peter Beier er også en dygtig forretningsmand med sans for købmandskab. På kontoret står en computerskærm, hvor salget i alle detaljer i samtlige butikker kan følges fra minut til minut.
Omsætningen passerede sidste år 42 mio. kr. og overskuddet før skat, renter og afskrivninger var på 9 mio. kr.
De gode økonomiske resultater og den stabile vækst har medført henvendelse fra investorer, som var interesserede i at købe virksomheden. Men et salg er ikke på dagsorden for 49-årige Peter Beier. Heller ikke selvom Grønlykke familien bag Løgismose og kokken Claus Meyer netop er blevet mangemillionærer ved at sælge deres gourmetvirksomheder til en kapitalfond.
»Vi var i dialog med en kapitalfond for et par år siden, og vi måtte lige sove på det. Men hvorfor skulle vi sælge vores hjerteblod? Kapitalfonde vil trimme og vokse, og det harmonerer ikke med vores måde at gøre tingene på,« siger Peter Beier.
|
12. juni 2014
Luksuschokolade smager på opsvinget
Af Morten Jasper
Den danske chokoladekæde Peter Beier Chokolade benyttede 2013 til at forberede sig på et spirende opsving og internationalt eventyr. Begge dele er tæt på at være en realitet efter en stærk start på året.
En stærk påske og en generel solid start på året har for alvor vækket optimismen hos en af landets bedst kendte chokoladekæder Peter Beier Chokolade A/S.
Nu er kursen sat for kæden med 15 chokoladebutikker mod for alvor at løfte bundlinjen, der over en årrække stabilt har befundet sig på en million kroner.
"Vi kan se, at den vækst, som vi forudså sidste år, er kommet. Vores salg er øget markant fra årets start med særligt en rigtig god påske takket være flere firmakunder. Vi forventer, at bundlinjen i det næste regnskabsår dermed får en solid tak op," forklarer stifter og adm. direktør Peter Beier.
Han beskriver det netop offentliggjorte regnskab for 2013 som et mellemår og et år, hvor de fleste aktiviteter har haft til formål at forberede leverandøren af luksuschokolade på at accelerere væksten i 2014 og 2015, hvor der for alvor skal gang i salget både inden og uden for landets grænser.
"I 2013 brugte vi meget energi på at gøre os klar til det opsving, som vi nu kan se, er kommet her i 2014. Det var et år med produktudvikling, butiksåbninger, vi gjorde samtidig vores processer mere stringente og vi tilpassede os de behov, som vi mener, at kunderne er ved at få," siger Peter Beier.
Årets resultat landede på 1,1 mio. kr. mod 1,6 året før. Bruttoresultatet steg til 20,1 mio. kr. fra 17,9 mio. kr. i det foregående regnskabsår. Det er en velpolstrede forretning med en soliditetsgrad på 43 pct. og en egenkapital på 18,2 mio. kr.
Peter Beier åbnede sidste år to nye butikker i henholdsvis Roskilde og en såkaldt flagship store i Store Kongensgade i det centrale København. Derudover lancerede kæden nye flødeboller, der ifølge stifteren allerede har bidt sig fast.
Butikken på Store Kongensgade samt den eksisterende butik i Købehavns Lufthavn har et helt konkret mål for øje. De skal være udstillingsvinduer og ætse Peter Beier brandet ind i bevidstheden hos de mange tusinder af internationale turister, der vil passere butikkerne.
Peter Beier har nemlig længe flirtet med tanken om at komme ud over landets grænser i højere grad end de to butikker, der er i dag befinder sig i Sverige.
"Vi har nu fundet en potentiel tysk samarbejdspartner, der gerne vil have os til Tyskland. Nu må vi se om det bliver til noget, men jeg kan sige, at vi er så tæt på, som vi kan komme, før det bliver til noget," forklarer stifteren.
Timing og ikke mindst de rigtige mennesker har været alfa omega i kædens udenlandske bestræbelser, og netop kombinationen af de to ting er tæt på at falde i hak.
"Vi leder efter en partner, der selv er klar til at placere hånden på kogepladen og går ind i det her samarbejde økonomisk. Vi kan se på vores kollegaer i fødevarebranchen som restaurantkæderne Mash og Sticks n' Sushi samt juicekæden Joe & the Juice, at det kræver dygtige lokale samarbejdspartner med et godt lokalkendskab for at få succes," siger Peter Beier, der ikke kan sige, hvornår nye butikker i udlandet åbner dørene, men forventer en klar øget vækst i regnskabsårene 2014 og 2015, hvor de internationale ambitioner ligeledes skal udleves.
|
november/december 2013
|
Lækre støbte nyheder fra Peter Beier Chokolade
Peter Beier Chokolade lancerer en nyfortolkning af den klassiske, danske flødebolle – en håndlavet og støbt udgave i 5 lækre smagsvarianter.
09. okt – Af Pernille Olsen
Peter Beiers har skabt en nyfortolkning af den klassiske flødebolle – den første flødebolle, nogensinde som er lavet i en støbt form. Den nye version er håndlavet og bygger på den samme høje kvalitet, som Peter Beiers andre produkter er kendt for.
Udover den kendte, klassiske skum, findes de nye flødeboller også med kokos, lakrids, hindbær og mokka. De fem varianter er alle kendetegnet ved Peter Beiers karakteristiske pyramideform.
|
16. september 2013
Dansk chokoladekæde gør sig lækker for udlandet
Af Morten Jasper
Danske Peter Beier Chokolade lurer på udlandet og åbner nu sin hidtidig største butik i det centrale København, hvor turister skal teste konceptet før en international ekspansion. Endnu en butik skal teste provinsen.
Inden for en måned åbner Peter Beier to nye butikker i Danmark, der skal fungere som prøveballoner på to forskellige markeder. De sidste justeringer bliver netop nu foretaget i den kommende butik på Store Kongensgade få meter fra Kongens Nytorv. Næstefter sidste års åbning af en butik i Københavns Lufthavn er det den økonomisk tungeste satsning fra Peter Beier og den absolut største butik til dato. Midt i hovedstadens mest travle turistområde vil den entreprenante chokoladedirektør forsøge sig med en specialdesignet butik og café i ét.
»Vi har to modeller for vores butikker. Én med ren butik og én med café. Vi prøver nu for alvor cafémodellen af, da vi tror meget på, at oplevelsesøkonomien er den stærkeste faktor for succes for tiden. Vi satser på, at det skal være en totaloplevelse at gå ind i chokoladeforretningen. Et chokoladeunivers hvor man både kan handle samt sidde og nyde chokoladen,« forklarer han.
På vej ud i Europa
Det er et led i virksomhedens strategi om at rykke ud i Europas storbyer inden for de næste par år. Det kræver et grundigt forarbejde, og sidste år åbnede Peter Beier netop en butik i Københavns Lufthavn for at brande sig og prøve kræfter hos en global og international kundegruppe.
»Baggrunden for butikken på Store Kongensgade er, at vi rigtig gerne vil ud og prøve kræfter med international turisme og midtbyens puls. Når vi ser på, hvor vi ligger i dag, mangler vi at ligge der, hvor pulsen er størst,« siger Peter Beier og henviser til, at de fleste butikker befinder sig i områder, hvor folk bor og henvender sig til lokale kunder. Peter Beier satser på at etablere sig i en europæisk storby enten næste efterår eller i begyndelsen af 2015. Det næste år skal benyttes til at teste modellen af og derfra beslutte, hvilken model der passer bedst til det internationale marked.
Provinsen kalder
Sideløbende med, at chokoladegourmanden planlægger international ekspansion, er det danske hjemmemarked også på dagsordenen. Peter Beiers nuværende 14 butikker befinder sig i dag primært i hovedstadsområdet samt Nordsjælland, Malmø og en enkelt i Aarhus.
Luksuschokoladeproducenten har været tøvede i forhold til de større danske provinsbyer, men nu skal den del af det danske marked testes for, om den er klar til chokolade i den høje ende af prisskalaen.
Roskilde er første stop med en butiks-åbning ved udgangen af oktober.
»Roskilde er for os en by med et stort potentiale, og vores butik dér skal fortælle os, om vi skal satse yderligere på de danske provinsbyer« siger han.
Peter Beier Chokolade A/S klarede sig gennem finanskrisen med sorte tal på bundlinjen i alle årene. I 2012 var danskernes interesse for kvalitetschokolade stor nok til at trække et mindre overskud på 1,6 millioner kroner. Den del af forretningen, der har oplevet vækst i de seneste år og har bidraget til de sorte tal, er undervisning og foredrag. Det foregår i selskabets hovedkvarter på Ørsholt Gods uden for Helsingør. På godset er der rundvisning i chokoladeproduktionen, foredrag, prøvesmagning og en introduktion til en mindre kakaoplantage. Den øgede satsning på dét ben af forretningen er en del af en klar strategi om at koble chokoladeproduktion og detailhandel sammen i en oplevelsesøkonomi.
|
2. maj 2013
Dansk chokolade lurer på udlandet
Af Morten Jasper
Peter Beiers luksuschokolade er kommet fornuftigt gennem krisen og leverer igen i år plus på bundlinjen. 2012 er blevet brugt på at tage de indledende skridt til at træde ud på nye markeder, hvor forretningen ikke hæmmes af danske afgifter.
Kunder i Peter Beiers butikker bliver mødt af en fontæne af flydende chokolade og en smilende ekspedient, der byder på en smagsprøve chokolade. Det skal nemlig være en særlig oplevelse, lyder det fra stifteren Peter Beier.
Han har i dag 14 chokoladebutikker i Danmark og i Sverige, hvor der sælges luksuschokolade til priser, der ligger langt over den gængse pris for chokolade og søde sager.
Alligevel har Peter Beier Chokolade A/S klaret sig igennem en finanskrise efterfulgt af et lunkent forbrug med sorte tal på bundlinjen i alle årene. Også i 2012 var danskernes interesse for kvalitetschokolade stor nok til at trække et mindre overskud på 1,6 mio. kroner.
Den del af forretningen, der har oplevet vækst i de seneste år og bidraget til de sorte tal, er undervisning og foredrag. Det foregår i selskabets hovedkvarter på Ørsholt Gods uden for Helsingør. På godset er der rundvisning i chokoladeproduktionen, foredrag, prøvesmagning og en introduktion til en mindre kakaoplantage. Danskerne skal vide, hvad god chokolade er, og hvordan det laves.
Den øgede satsning på dét ben af forretningen er en del af en klar strategi om at koble chokoladeproduktion og detailhandel sammen i en oplevelsesøkonomi. Og dermed er vi tilbage til fontænen af flydende chokolade og smagsprøver.
»Jo mere kræsne, vi kan gøre danskerne, desto bedre er det for forretningen,« forklarer Peter Beier.
Vækst på nye markeder
Nu er tiden dog kommet til at søge yderligere vækst i salget af chokolade og det skal ske uden for landets grænser, hvor vilkårene ifølge Peter Beier gør det nemmere at tjene penge på salg af chokolade.
Herhjemme spænder den såkaldte sukkerafgift ben for de danske producenter af slik og chokolade, forklarer han. Så sent som i sidste måned leverede chokoladegiganten Tom Gruppen eksempelvis et regnskab, der viste et fald i det danske hjemmemarked i omsætning og indtjening, og det blev tilskrevet sukkerafgiften. Ifølge Toms Gruppen kostede afgiften selskabet 55 mio. kr. i 2012.
»Vi må konstatere, at det er mere interessant at være i udlandet end i Danmark med den form for afgifter,« forklarer Peter Beier.
Selskabet har i dag tre butikker i det sydlige Sverige, men har intentioner om at komme ind på nye markeder. Første skridt mod den vision blev taget sidste år med åbningen af en butik i Københavns Lufthavn.
»Det er vigtigt, at vi opfattes som et internationalt brand, og det kan vores placering i lufthavnen hjælpe med. Vi opfatter butikken som et udstillingsvindue. Den skal skabe synlighed blandt nye samarbejdspartnere, der vil være med til at etablere butikker i nye markeder,« siger han.
Tålmodighed skal der til
Peter Beier har dog tålmodighed. Det skal være den rigtige samarbejdspartner og det rigtige marked. Han slår dog fast, at udlandseventyret skal ske i form af butikker for netop at skabe den særlige oplevelse af luksuschokolade. Man kommer altså ikke til at se den danske chokolade på hylderne i andre butikker end en regulær Peter Beier- butik i udlandet.
Peter Beier har løbende møder med potentielle samarbejdspartnere og investorer og forventer snart at åbne i nye byer. Det skal dog ske i et tempo, hvor selskabet kan følge med både organisatorisk og økonomisk, understreger han.
Fakta Peter Beier Chokolade
Peter Beier er uddannet konditor og chokolatier. Som 22-årig blev han sat i spidsen for varehuskæden Magasins chokoladefabrik, og da han forlod Magasin syv år senere, var fabrikkens produktion femdoblet. Peter Beier Chokolade A/S er etableret i 2001. Der er i dag 14 Peter Beier-butikker, hvoraf de 11 ligger i Danmark og tre i det sydlige Sverige. I 2007 flyttede virksomheden til Ørsholt Gods ved Helsingør. På 1. sal af chokoladeværkstedet ligger et tropisk drivhus med kakaotræer og bananpalmer fra Beiers egen plantage i Caribien.
|
Vi tjekker 22. okt. 2012 KL. 07.00 – Politiken.dk |
Stor test: Det kan godt betale sig at købe dyr pålægschokolade
VINDEREN. PÅLÆGSCHOKOLADEN FRA PETER BEIER ER DYREST OG BEDST I TEST.
- FOTO: RUNE PEDERSEN
|
|
Peter Beiers gourmetvariant er den bedste i feltet af ti slags pålægschokolade
- men børnedommernes absolutte favorit er til gengæld en discountudgave.
AF THOMAS BRUNSTRØM
|
Man har snydt sig selv for en oplevelse, hvis man aldrig har kreeret en mad af et stykke kridhvidt brød med et skamløst lag tandsmør og garneret herligheden med pålægschokolade – gerne lige et stykke mere, end der egentlig er plads til.Uanset om man tilhører trosretningen, der mener, at ristet brød med smeltet pålægschokolade er bedst, eller foretrækker den distinkte knasende lyd af tynd chokoladeplade, der bliver knækket mellem fortænderne, er pålægschokolade som koncept godt, ifølge konditor og chokoladeekspert Morten Borup Jensen:»Pålægschokolade er en fænomenologisk oplevelse. Der er mange følelser involveret, og mange har minder forbundet med pålægschokolade. Måske var det noget, man altid fik hos sine bedsteforældre eller noget, man kun måtte spise i weekenden og ved særlige lejligheder. Men hvis man kun smager pålægschokolade ud fra et chokoladekvalitetssynspunkt, er niveauet ikke imponerende«.Arrangør af Chokoladefestivalen Morten Jessen er enig: »Jeg spiser af og til pålægschokolade selv. Jeg skal i hvert fald lige prøve det, når der kommer en ny type. Men grundlæggende er det kendetegnende for en god chokolade, at den har mange smagsnuancer – det oplever jeg ikke ret meget her«.Sødt, sødt, sødt
»En del af nydelsen i chokolade er smeltningen i munden, men det er også ret væsentligt, hvad der så melder sig. Det kan være sødme, syrlighed, bitterhed, noter af kaffe, nødder, salt og så videre«, supplerer Morten Borup Jensen og fortsætter:
»Men langt det meste pålægschokolade er bare sødt og ikke andet. Måske ud fra den i øvrigt misforståede opfattelse, at børn ikke kan lide ting, der smager bittert«.
Dette bekræftes til fulde af de to 11-årige testdommere Magnus Qvist Frid og Gustav Posch Rønn, der også gladelig indrømmer, at selv den pålægschokolade, de bryder sig mindst om, ville blive spist på et øjeblik, hvis der ikke lige var andre slags at vælge imellem.
Drengene lægger vægt på lidt andre ting end de voksne – for eksempel er et sejt mønster vigtigt, og pålægschokoladen skal ikke være for tynd, men heller ikke så tyk, at den svipper op i næsen, når man bider i den.
Resultaterne er alligevel bemærkelsesværdigt ens. Der er bred enighed om, at den dyre – og runde – model fra Peter Beier er rigtig god. Til gengæld kan vi glæde voksne, der ikke er helt pjattede ved udsigten til at betale tæt på 100 kroner for en pakke pålægschokolade, at de to 11-åriges absolutte favorit er Coops discountmærke X-Tra til 14 kroner for en pakke.
|
|
Sådan gjorde viLørdagsliv købte ti forskellige slags mørk pålægschokolade og bad fire dommere om at blindsmage dem:Morten Borup Jensen, konditor, dessertkok og medforfatter til Claus Meyers bøger ’Chokolade’ og ’Meyers kager’.Morten Jessen, bestyrelsesmedlem i Chokoladeselskabet og arrangør af Chokoladefestivalen.Magnus Qvist Frid og Gustav Posch Rønn, skoleelever, 11 år og store fans af pålægschokolade.
Hver variant pålægschokolade er blevet bedømt på konsistens, duft, udseende, smag og eftersmag.
Hver dommer har givet chokoladen en samlet karakter mellem 1 (dårligst) og 6 (bedst).
Bedømmelserne er oprundede gennemsnit af dommernes karakterer.
Har flere chokolader fået samme karakter, er de oplistet efter kilopris med den billigste først.
|
|
|
|
|
Fra CPH.DK – 16.8.2012
Peter Beier åbner eksklusiv chokoladebutik i CPH
|
Så er der godt nyt for alle chokoladeelskere: Peter Beier åbner en ny, eksklusiv butik i Københavns Lufthavn. Med sin ambition om at eje hele værdikæden fra kakaoplantage til egne butikker sikrer Peter Beier en kvalitet og seriøsitet i sine produkter, som vil appellere til kræsne, oplevelsessøgende chokoladefans – både i og uden for Danmark.I november 2012 åbner Peter Beier Chokolade i Københavns Lufthavns Terminal 2. De 22,7 millioner rejsende, som årligt kommer igennem Københavns Lufthavn, kan se frem til en flot og eksklusiv butik, der følger det koncept, Peter Beier Chokolade har i sine 13 butikker i Danmark og Sverige.”Københavns Lufthavn er helt klart det bedste sted i Danmark, hvis man ønsker international eksponering. Vi ser det som en unik mulighed for at brande og sælge vores chokolade til lufthavnens internationale publikum og glæder os til at blive en del af det helt specielle DNA, som kendetegner Københavns Lufthavn,” siger grundlægger og administrerende direktør Peter Beier.Unikt dansk brand
Det som især gør Peter Beier Chokolade unik er, at Peter Beier som de eneste i branchen ejer hele værdikæden fra kakaoplantage til egne butikker – og kun sælger deres eget produkt. Det sikrer også en bæredygtig produktion og kvalitet – og afspejler en seriøsitet, som i dag er værdsat hos mange forbrugere.”I 2011 blev Københavns Lufthavn for tredje år i træk kåret som ’Europe’s Best Shopping Experience’, og åbningen af Peter Beier Chokolade er et eksempel på, hvordan vi tager udgangspunkt i passagerernes ønsker og behov, når vi introducerer nye brands og koncepter i shoppingcenteret. Målet er at skabe det rette mix af stærke internationale brands og såkaldte ’local heros’, det vil sige veletablerede danske brands, som giver de rejsende en bid af Danmark med ud i verden,” siger Carsten Nørland, salg- og markedsdirektør i Københavns Lufthavn:
”Med Peter Beier introducerer vi et koncept, som skiller sig ud fra mængden og er helt i tråd med vores strategi om at tilbyde de rejsende ekstraordinære shopping-oplevelser og value for money i alle prisklasser.”
|
|
Af redaktionen 12/12 2011
Dansk chocolatier skaber ølchokolade
AF NADIA MATHIASEN
CHOCOLATIER PETER BEIER HAR SAMMEN MED BRYGMESTER MORTEN IBSEN FRA HUSBRYGGERIET JACOBSEN SKABT EN NY CHOKOLADE, HVOR HELE 20 PROCENT AF INDHOLDET BESTÅR AF ØL.
|
|
Der findes chokolade med orangeskal, tørrede bær og varme krydderier, og i det salte køkken har man ofte brugt den lille, mørke lækkerbisken som smagsgiver i chili con carne og i andre simreretter.Nu har den alsidige chokolade også fået en følgesvend i øllets gyldne univers, efter chocolatier Peter Beier er gået sammen med brygmester Morten Ibsen fra Husbryggeriet Jacobsen. Sammen har de skabt en helt ny chokoladeoplevelse, der vil vække glæde blandt landets ølentusiaster.Første chokolade med ølsmag
Peter Beier har længet ønsket om at lave en chokolade med den usædvanlige smagskombination, og chokoladehåndværkeren har blandt andet hentet inspiration i udlandet, hvor han er stødt på chokolade med øl på ingredienslisten. Chokolade med en decideret smag af øl har han dog ikke fundet nogle steder, hvilket har gjort arbejdet med den nye chokolade både spændende og krævende.
”Ølchokoladen er enormt svær at lave, fordi man skal være sikker på, at der ikke kommer gæsvampe med, men også fordi, vi ligger med et ølindhold 20 procent i hver trøffel. Det er enromt meget, men der skal meget øl i, for at smagen skinner igennem,” forklarer Peter Beier.
Han tilføjer, at chokoladen ligefrem dufter af ølskum, og at man nok skal være øldrikker for at kunne lide den.
Tre forskellige øl
Ølchokoladen består af i alt tre forskellige chokoladetrøfler, hvor en femtedel af indholdet udgøres af enten Jacobsens Abbey Ale, Original Dark Lager eller Barley Wine, som alle er fulde af sødme og vinøsitet, der passer godt til chokoladen.
Mens Abbey Ale giver aromatiske smagsindtryk af frugt, solbær, anis, karamel og skovbund, er Original Dark Lager præget af en fyldig, maltet sødme med milde karamelnoter. Trøflerne lavet på Barley Wine har en diskret smag af stenfrugt, nødder, lakrids og karamel.
Brygmester Morten Ibsen, som har været med til at udvælge øllene, forklarer, at når man kombinerer øl og chokolade, så skal man vælge med omhu, så man ikke ender med en smagsmæssig kollision.
“Generelt vil man nok anbefale øl med stor rund fylde, høj alkoholprocent og gerne karamelliserede og tydelige ristede noter fra maltene. Det er på den baggrund, at jeg har anbefalet de tre øl, der er anvendt i Peter Beiers chokoladetrøfler”, siger Morten Ibsen, hvis personlige favorit er den med Abbey Ale.
Indtil videre kan chokoladen købes i Peter Beiers butikker samt i Carsberg Bryggeris besøgscenter, og efter blot en uge er der røget 1000 æsker over disken.
|
FAKTA: Trøflerne kan købes i Peter Beiers butikker samt i Visit Carlsberg på Gl. Carlsbergvej 11 i København.Æsken med 200 gram koster 179 kroner.
Trøflerne indeholder cirka 20 pct. øl og har en alkoholprocent på 1,16-1,9 % (vol.). Det betyder, at man skal spise 5 æsker for at indtage én genstand.
|
|
|
Jule EKSTRA – Lørdag 26. november 2011
TEKST: CAMILLA CORNELIUS FOTO: ANTHON UNGER
Chokolade giver gode balder og bryster
|
God chokolade er sundt og feder ikke, proklamerer en af de mest populære chokoladeproducenter herhjemme, Peter Beler.
Han serverer her sine bedste bud på julens konfekt
|
Nougathjerterne bliver stanset ud med præcision. Hvis formen skrider den mindste millimeter, kan chokoladen ikke dække, når den kommer igennem maskinen, der pakker de følsomme hjerter ind i den flydende mørke masse.
— Det gælder om at have glade medarbejdere. Hvis en person er sur og trykker for voldsomt med formen, går det galt. Det er tydeligt at se et irriteret hjerte, siger chokoladeproducenten Peter Beier.
Hans bedste råd til EKSTRA’s læsere er derfor at ælte det gode julehumør og dermed kvalitet med ind i konfekten, når den skal kreeres til julebordet.VI ER PÅPeter Beiers chokoladefabrik, der ligger i Gurre nord for København. Den 46-årige chocolatier har lovet at vise os, hvordan man laver smuk og velsmagende konfekt. Selv elsker han julen og går hverken på kompromis med den, eller med noget som helst andet i forbindelse med sin anden store passion: chokolade. Han er med i hver eneste detalje på fabrikken og har altid telefonen i brystlommen, så medarbejderne til enhver tid kan få fat i ham. For Peter Beier går julen i gang i starten af november. Både forretningsmæssigt og privat.— Jeg elsker julen. Det er en rar tid, hvor man for en stund kan glemme alt om fedtafgifter og uro i Europa, siger han.
Hvert år fejrer inviterer familien Beier til juleaften på deres 750 kvadratmeter gods, som ligger små hundrede meter fra fabrikken. Hele huset er pyntet op med lys og gran, og med højt til loftet er juletræet aldrig mindre end 4,5 meter højt. Andesteg og flæskesteg er hentet direkte fra indhegningen i ‘baghaven’, og så er der selvfølgelig masser af de små, pyntede chokoladekunstværker på bordet. Chokolade, som har gjort Peter Beier til en af de mest berømte chokoladeproducenter herhjemme. Både konen og de fire sønner er en del af virksomheden, der i dag tæller 13 butikker og omkring 60 ansatte. |
ÅRETS HELT STORE trend i julehandlen er chokolade med ølsmag. Det har taget halvandet år at komme frem til den dosering, der giver det perfekte miks af øl og chokolade. Peter Beier elsker at lege med råvarer og inkludere dem i chokoladen. Derfor står der blandt andet kirsebær, æble og pæretræer på række i haven, ligesom der vokser chili i det store drivhus.
Peter Beiers øjne lyser op, når han taler om chokolade. Det har de gjort, siden han som teenager fandt ud af, at chokolade var den lige vej til pigernes hjerter. Han sætter en ære i at få overbevise alle om, at chokolade kan kurere alt fra forkølelse tit kærestesorger:
— Kvalitetschokolade er fuld af antioxidanter, og man bliver opstemt og i godt humør, så snart man sætter tænderne i det. Mænd får desuden gode balder, og kvinders bryster kommer til at sidde bedre, lyder det fra chokoladekongen.
Man tager tilsyneladende heller ikke på, når man spiser ordentlig chokolade. Peter Beier spiser selv 250 gram chokolade om dagen. Mindst. |
BLÅ BOG
Peter Beler er uddannet konditor og chokolatier, som er en specialuddannelse i chokoladefremstilling.Han er opvokset på en gård i Silkeborg og er gift med jurist Linda Beier, som også arbejder i virksomheden. De har fire drenge:Som 22-årig bliver han sat i spidsen for varehuskæden Magasins chokoladefabrik. Umiddelbart derefter starter han sin egen virksomhed, der udvikles hjemme på køkkenbordet.
I 2007 flytter virksomheden og familien tit Ørsholt Gods ved Helsingør. På 1. sal af chokoladeværkstedet ligger et tropisk drivhus med kakaotræer og bananpalmer fra Beiers egen plantage i Caribien.
På den enorme grund, der hører til godset, har han blandt andet grise, gæs, limousinekvæg og heste. Han er desuden ved at opbygge et kæmpestort hønsehus, så han kan producere sine egne morgenæg.
|
FOR PETER BETER ER DET VIGTIGSTE VED JULEN AT SAMLE FAMILIEN.
DERNÆST KOMMER MADEN OG GAVERNE
|
Sådan laver du perfekt konfekt
|
|
|
SAGT AF CHOKOLADEMANDEN:
EN MAND KAN IKKE LEVE AF CHOKOLADE ALENE – EN KVINDE KAN
|
CHOKOLADE ER DEN MEST POPULÆRE TING, DER KAN REDDE EN FRA DEPRESSION
|
EFTER ET STYKKE DESSERT CHOKOLADE KAN MAN TILGIVE HVEM SOM HELST HVAD SOM HELST
|
JEG ER ALDRIG MERE SUR, END EN ÆSKE CHOKOLADE KAN RETTE OP PÅ
|
VENSKABER LEVER LÆNGERE, HVIS DE SMØRES REGELMÆSSIGT AF CHOKOLADE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alt for Damerne – Julebag konfekt & kager – 17. november 2011
PÅ BESØG HOS CHOKOLADEMESTEREN
SÅDAN FÅR DU STYR PÅ DEN SVÆRE
CHOKOLADEKUNST
|
AF MAIBRITT LACUHR FOTO: CHRISTIAN MORTENSEN
|
ENDER DINE KONFEKTSKÅLE OGSÅ MED CHOKOLADEKLUMPER MED EN LIDT FOR GRÅ OG MAT OVERFLADE – SELVOM DU HAR GJORT DIT BEDSTE? SÅ ER DER HJÆLP AT HENTE HER! VI HAR NEMLIG LOKKET ET PAR GODE FIF UD AF KONGEN AF DE MØRKE BØNNER, PETER BEIER, SOM HER GUIDER DIG TIL SUCCES HJEMME I KONFEKTKØKKEN OG MINDER OM, AT ØVELSE GØR MESTER.
|
Den bittersøde duft hænger som små, usynlige chokoladedråber i luften. Dråber der som et fingerknips vækker den søde tand. Blanke kedler arbejder på højtryk. Og ud af højtalerne forsøger musikken fra P3 at overdøve de mange maskiners
snurren og bippen, mens karamelkugler triller forbi på smalle transportbånd. De står skulder ved skulder og venter på et drys ristede
mandelflager, før de nænsomt pakkes ned i en lille håndlavet æske af bananfibre.
Jeg befinder mig på Ørsholt Gods i Nordsjælland. Hos chokoladekongen Peter Beier, som, i samarbejde med sine 14 medarbejdere, producerer alle sine søde lækkerier her fra de smukke okkergule byg’
Peter Beier mestrer den svære kunst. At styre den drilske chokolade, vi nok alle sammen har forsøgt at blive gode venner med hjemme i køkkenet. Som oftest op til jul, hvor vi synes, vi skal hygge med ungerne og prale af de hjemmelavede godter i dekorative skåle, når der er
gæstebud. Men desværre kender vi også alt for godt skuffelsen over de entusiastiske, men mislykkede strabadser. Resultatet ses i netop de dekorative skåle, som ikke just stråler af små perfekte stykker mundgodt af fyldte chokolader med blanke overflader, men nærmere nogle klumper af en velment, men noget trist overflade — mat og let grå. Så… hvordan dælen får man styr på den søde magi? Og tryller matte, grå klumper om til mesterværker?ØVELSE GØR MESTERProblemet er netop, mener Peter Beier, at vi kun kaster os ud i eventyret denne ene gang om året. Nemlig til jul. Og dermed får urealistisk
høje forventninger til vores kunnen. Øvelse gør som bekendt mester. Og når det kommer til chokolade, er det en meget vigtig læresætning.
— Folk har berøringsangst over for chokolade, siger Peter Beier. —
For tempereringen, som jo er altafgørende for at få et godt resultat. For at komme den til livs kræver det, at du øver dig jævnligt. Mindst hver anden måned. Ellers får du aldrig rigtigt skovlen under chokoladen, mener han. Af samme grund tilbyder han kurser, hvor du har mesteren selv ved hånden, når de hemmelige trick skal aflures (Chokolade.com). Du kan selvfølgelig også bare prøve dig frem hjemme i køkkenet med jævne mellemrum. Købe et par kilo chokolade, en god råmarcipan, en god blød nougat og en god, termostatstyret chokoladesmelter (ifølge Peter Beier naturligvis gerne en halvprofessionel fra H.W. Larsen med ekstra indsats til ca. 2.000 kr. — han står også gerne for handlen). Et vandbad kan også bruges.
PUT IKKE FLORMELIS I MARCIPANEN
Hvad angår smagskombinationer, er der frit slag inden for rammen surt, sødt, salt, bittert, som ifølge Peter Beier kan kombineres i et væk. Eksperimenter, og vær din egen smagsdommer.
Gå efter rene råvarer. Der skal ikke flormelis i marcipanen! Det er helt misforstået, siger han. Det får den kun til at klistre og ødelægger marcipanens fine egenskaber. Brug et stykke plast — evt. et plastikchartek, når du skal rulle den ud. Det holder på fugten og gør, at marcipanen ikke så let hænger i.
Øvrigt nyttigt basisgrej kunne være en røreske, en dejskraber, en overtræksgaffel, poser — gerne engangssprøjteposer og måske nogle chokoladeforme af hård plast – ikke metal. Og for de mere avancerede: En varmepistol, som normalt bruges til at tage maling af med. Den er nemlig superhandy, hvis chokoladen skal varmes op, når den er blevet for kold. Tommelfingerreglen hedder i øvrigt, at du altid skal køre på den kolde grænse – ikke den varme.
- Chokolade er ikke tre klik på internettet. Men til gengæld er det en fantastisk verden. Det er håndværk! Men det kan læres. Sluk for telefonen, tag det roligt, og hyg med det. Prøv at få det bedste ud af det. Start ud med simple opskrifter, og byg på i takt med at håndelaget rent faktisk kan tackle det. De små mesterværker kan jo ende med en stolthed hos børnene, når de pakkes ned i fine, små æsker og lægges under juletræet til familie og venner.
HVAD ER SMAGEN AF JUL FOR DIG?
- Marcipan og god chokolade. Og hånddyppede clementiner. Hvad er den mest oversete ingrediens, når det kommer til konfekt og chokolade?
- Salt, for man taler hele tiden om, at vores salt – os der arbejder med chokolade – er vanilje. Men sydesalt er virkelig med til at understøtte smagen på en helt unik måde.
Hvad er den værste konfekt, du kan komme i tanker om? -Julesnitter af Lübecker-marcican. Og den chokolade, man putter i børns julekalender. Noget af den chokolade er lavet af oksetalg, tilsat lidt kulør. Det er slet ikke okay!
|
CALVADOSTRØFLER Ca. 50 stk.
1,2 dl sødmælk
320 g lys chokolade
+ ekstra til overtræk
0,8 di calvados
kakao til at trille i. Varm chokoladen i vandbad, til den har en temperatur på 45 grader. Bland alt på røremaskine med piskeris. Lad blandingen stå tildækket med plastfilm i køleskab natten over. Form det til kugler med en teske, hånddyppes i lys chokolade og vendes straks i kakao.
Afkøling skal ske ved ca. 15 grader — gerne foran åbent vindue. |
|
|
|
|
PETER BEIER, 46,
OPRINDELIGT UDDANNET KONDITOR OG SIDEN SOM CHOCOLATIER. SOM 22-ÅRIG BLEV HAN HEADHUNTET SOM DAGLIG LEDER AF MAGASIN DU NORDS CHOKOLADEFABRIK OG STARTEDE EFTER SYV ÅR DER SIN EGEN VIRKSOMHED, PETER BEIER CHOKOLADE, SOM HAN I DAG DRIVER SAMMEN MED HUSTRUEN LINDA, DER ER UDDANNET JURIST. CHOKOLADEN PRODUCERES PÅ ØRSHOLT GODS OG SÆLGES FRA 13 BUTIKKER, FORDELT OVER DANMARK OG SVERIGE SAMT FRA CHOKOLADE.COM.
VIRKSOMHEDEN HAR DESUDEN DERES EGEN PLANTAGE PÅ ØEN HISPAGNOLA I CARIBIEN, HVOR DER HØSTES KAKAOFRUGTER. FRUGTERNE HØSTES MANUELT MED EN MACHETE.
|
|
|
KAKAO
ET KAKAOTRÆ GIVER TO KILO BØNNER OM ÅRET, SOM FØRST GÆRER, SIDEN TØRRES OG RISTES. DET TAGER CA. FEM-SYV MÅNEDER FOR EN KAKAOFRUGT AT BLIVE MODEN, OG KUN TO PROCENT AF DE BLOMSTER, DER VOKSER PÅ HVERT TRÆ, BLIVER TIL EN KAKAOFRUGT.
|
|
|
|
|
DET KRÆVER ØVELSE AT LAVE ER PERFEKT CHOKOLADEOVERTRÆK. EN GOD UNDSKYLDNING FOR AT KØBE RIGELIGT MED CHOKOLADE OG MARCIPAN.
|
|
|
|
|
|
|
CITY Helsingborg – torsdag 15. sep 2011 |
Får det vara en bit ölchoklad ?
|
HELSINGBORG. Glöm tradigt kontorslandskap – här är det lika romantiskt som i filmen “Chocolat”.
Bröderna Larsson driver en chokladbutik i Helsingborg.
|
|
|
INTE BARA FÖR FINSMAKARE
CHOKLADEN HOS NICLAS OCH DANIEL LARSSON ÄR HANDGJORD OCH INTE AV DEN BILLIGASTE SORTEN. MEN ENLIGT BRÖDERNA LOCKAS FLER ÄN SNOBBIGA FINSMAKARE. “MÅNGA GYMNASIEELEVER KOMMER HIT PÅ HÅLTIMMAR OCH KÖPER ETT PAR BITAR.”
FOTO: JONNA INGVARSSON
|
|
Mörka, ljusa, hjärtan, pyramider, med lakrits i och kokos på. Och till och med några som smakar öl.
I chokladbutiken Peter Beier vid Mariakyrkan står hundratals praliner uppradade. Kanske inte bästa arbetsplatsen om du vill hålla formen.
I början när vi skulle lära oss blev det 25 bitar om dagen men nu håller vi oss till två eller tre, säger Niclas Larsson.
Sedan den 1 september driver han och brorsan Daniel Larsson butiken. Efter många år inom marknadsföring respektive försäljningbestämde de sig för att satsa på något helt nytt.
Visst gillade vi choklad innan, men nu håller vi på att bli riktiga nördar, säger Daniel Larsson.Varför just choklad?Det är en rolig produkt. När du säger att du jobbar med det är det ingen som bara “jaha”. Alla tycker att det är fantastiskt, säger Niclas.
Bröderna sysslar med franchising. Det innebär att chokladbutiken inte är deras egen – de driver den åt det danska företaget Peter Beier.
- Vi har väldigt stor frihet, det känns som att den är vår. Dessutom är det skönt att redan från början ha ett starkt varumärke, säger Daniel Larsson.
Blir det inte syskongnabb när du jobbar med brorsan?
Nej, jag tycker det är positivt att man känner varandra så bra. Men vi håller isär det här från familjelivet. Privat sitter vi inte och pratar choklad, direkt.
|
|
|
FAKTA: DANIEL OCH NICLAS LARSSON
VILKA: BRÖDERNA DANIEL LARSSON, 32 OCH NICLAS LARSSON, 37.
BOR: HELSINGBORG.
AKTUELLA: TOG DEN 1 SEPTEMBER ÖVER CHOKLADBUTIKEN PETER BEIER I HELSINGBORG.
|
|
JONNA INGVARSON
|
|
|
Århus Stifttidende – AOA Shopping- onsdag 24. august 2011 |
Seriøs chokolade
Sødt, syndigt — og Sundt
|
AF BENTE TAHMASBI HANSEN
beha@stiften.dk
|
|
CHOKOLADE I DEN RENE FORM ER IKKE BARE EN SANSEFULD OG MÅSKE SEXET OPLEVELSE MEN OGSÅ EN SUND MÅDE AT TILFREDSSTILLE DEN SØDE TAND – SPØRG PETER BEIER
|
I Stiftens jagt på steder med specielt gode søde sager er vi nået til succesen Peter Beier, der åbnede butik for ni måneder siden i Ryesgade i Aarhus.
»Tilflyttende københavnere kommer ind og er meget glade for at finde os her. De er vant til at købe Peter Beier chokolade, så det er genkendelsens glæde. Her kommer også mange turister, mens århusianerne skal vænne sig til det,« siger Elisabeth Rød, butiksbestyrer, der som alle ansatte i Peter Beier-butikkerne er i hvid kittel og med hvide handsker. Og selv om Peter Beier holder fast i et klassisk look både med hensyn til chokoladernes form, butikkernes indretning og de ansattes hvide kitler, er han helt opdateret når det gælder udviklingen af nye varer. Det hele er lavet i hånden og helst med egne råvarer.
Stiftens udsendte kan fortælle de afventende århusianere, at de ikke behøver vente længere. For kvalitetschokoladerne er et sansebombardement af de bedste. Det kan godt være, at 100 gram koster 75 kroner, men man er så rigelig mættet, når man har spist to eller tre stykker chokolade.
»Peter Beier forventer at vi ansatte hele tiden følger med og spiser noget af chokoladen hver dag. De bedste kan ikke spise mere end otte stykker på en arbejdsdag,« forklarer Elisabeth Rød.
En af de helt gennemgående smagsindtryk er den meget koncentrerede, mørke chokolade, der er 71,6 procent kakaobønner – vel at mærke fra Peter Beiers egen plantage i Den Dominkanske Republik. Han tager derned til kakakohøsten to gange årligt.
Resten af tiden eksperimenterer han med selv at udvikle kakaoplanter i sit tropiske drivhus – og med at udvikle nye chokolader af de reneste råvarer.
»Det næste bliver en øl-chokolade-trøffel, der kommer i november og er udviklet for Carlsberg. Der kommer tre i alt. Den første er en lys, feminin, fløjlsblød flødechokolade, der skal spille op ad en mørk, belgisk klosterøl, fortæller Elisabeth Rød.
Indtil da er der mange andre varianter at kaste sig over. De klassiske hvide, lyse og mørke chokolader f.eks. i selskab med nødder eller alene. Der er trøfler med champagne og calvados og de moderne stykker med ingefær eller chili og ristet paprika. Begge er meget markante og fulde af karakter. Ingefæren folder sig straks ud , mens smagen af chili først kommer snigende, når man har spist den mørke, dybe og
cremede trøffel, det er blandet i. Også chokoladen med salt ovenpå og smagen af den dybe engelske lakrids indeni er en uforglemmelig oplevelse.
Petifour-chokoladerne hører til i den nyere end af skalaen. De er lidt større end de andre stykker og kan bruges som dessert. De fåes f.eks. med rabarber/hindbær-trøffel indeni og saltede solsikkekerner ovenpå den sædvanligt knasende mørke og kraftfulde chokolade. Smagen er frisk, salt, sød, dyb, blød og knasende – på en gang. De kan det hele. |
|
Æsker af banan |
Som en hjælp til kunderne er alle stykkerne mærkede med små skilte, hvor der står M for mælk, A for alkohol og N for nødder. Så det er nemt for allergikere at vælge de rigtige. Folk med sukkersyge kan få ren chokolade, og det er der faste kunder til, selv om det er en næsten overvældende oplevelse at spise. Smagen minder meget om ren kakaopulver og egner sig bedst til selskab af en kop kaffe. De lækre chokolader sælger næsten sig selv. Alligevel er også indpakningen en gennemarbejdet, unik ting Æsker lavet af bananpalme-fibre for at udnytte stammerne, når bananerne og deres blade er brugt. Æskerne holder for evigt og ikke to er ens, fordi fibrene har forskellige farvespil. Andre er foldet i genbrugspapir printet med Peter Beiers egne opskrifter og bundet med bastbånd. En japansk variant er meget enkelt udført i foldet papir, der er lukket med en maghonipind. Og den sekskantede æske er et udtryk for at Peter Beiers verden har seks hjørner i modsætning til den de fleste kender – den har som bekendt fire. »Vi sælger rigtig mange hjerteformede banan-æsker. Chokolade er jo en slags kærlighedsgave,« fastslår Elisabeth Rød. |
|
• 45-ÅRIGE PETER BEIER ER UDDANNET KONDITOR OG CHOCOLATIER (SPECIALUDDANNELSE I CHOKOLADEFREMSTILLING).
• HAN STAMMER FRA EN GÅRD I SILKEBORG, ER GIFT MED JURIST LINDA BEIER, SOM OGSÅ ARBEJDER I VIRKSOMHEDEN OG FAR TIL FIRE DRENGE.
• SOM 22-ÅRIG BLEV HAN SAT I SPIDSEN FOR VAREHUSKÆDEN MAGASINS CHOKOLADEFABRIK. HAN VAR DER I SYV ÅR OG FIK ET UNDERSKUD VENDT TIL OVERSKUD.
• I 1991 VAR HAN BAGERMESTER
• I 1992 STARTEDE PETER BEIER SAMMEN MED SIN KONE SIN EGEN VIRKSOMHED MED LUKSUSCHOKOLADE. DET FOREGIK HJEMME VED KØKKENBORDET OG DE ARBEJDEDE SIG OP DERFRA. EFTER ET ÅR FANDT DE LOKALER I SLANGERUP
• I 1996 FLYTTER VIRKSOMHEDENS PRODUKTION TIL STENLØSE
• I 2003 KØBTE HAN EN KAKAOPLANTAGE I DEN DOMINIKANSKE REPUBLIK
• I 2007 FLYTTES DEN TIL ØRSHOLT GODS VED HELSINGØR, HVOR PETER BEIER HAR INDRETTET SIG MED FABRIK 96 SKRIDT FRA PRIVATBOLIGEN. PÅ 1. SAL AF CHOKOLADEVÆRKSTEDET LIGGER ET TROPISK DRIVHUS MED KAKAOTRÆER OG BANANPALMER FRA BEIERS EGEN PLANTAGE, ET MØDELOKALE MED ET IMPONERENDE ANTAL DIPLOMER OG UDMÆRKELSER TIL PETER BEIER FOR HANS INDSATS SOM CHOCOLATIER, OG ET LOKALE, HVOR PERSONALET BLIVER UNDERVIST I ALT OM VIRKSOMHEDENS CHOKOLADESORTIMENT, RÅVARER, PRODUKTION OG SERVICEKONCEPT. PETER BEIER HAR DET PRINCIP, AT HAN ELLER HANS KONE ALDRIG MÅ VÆRE MERE END FÅ MINUTTER FRA TELEFONEN I ARBEJDSTIDEN.
|
|
|
! CHOKOLADE – IKKE SÅ SYNDIGT
- Desværre har chokolade i en del år været henvist til skammekrogen i selskab med tandsmørret, flødesovsen og alle de andre kaloriebomber. Men forskellige undersøgelser viser, at chokoladen slet ikke er så syndig en spise som tidligere antaget. Faktisk er der masser af fordele – udover den ekstremt intense smagsoplevelse, der skabes af 575 naturligt forekommende kemiske forbindelser – ved at spise chokolade i moderate mængder.
- Chokolade hører til de søde sager men den mest sunde af slagsen, mener Peter Beier. Han spår at om få år vil den være en apotekervare, for chokolade er godt for næsten alt.
- Den giver så mange gode stimulanser, den er opkvikkende, og den sender positive signaler, vel at mærke hvis det er kvalitet og ikke supermarkedets metervare.
|
|
|
Århus Stifstidende – 29. december 2010 |
Chokolade-orgie i Århus
|
AF BIRGITTE KRØYER
|
|
Siden 12. november har århusianerne kunne glæde smagsløgene med den lækre chokolade fra Peter Beier. Den første jyske butik er åbnet i Ryesgade.Duften bølger lifligt ud over butikken, mens chokoladen blød og blid siler ned over fontænen i vinduet. Den får rigtig mange til at stoppe op udenfor og kikke ind af vinduet hos Peter Beier Chokolade i Ryesgade.»Fontænen står her blandt andet for at give duften af chokolade til butikken. Men det er virkelig også noget, folk lægger mærke til,« smiler Mette Skjellerup, butiksbestyrer hos Peter Beier Chokolade.
Det er næsten alle sanser, der kommer i brug, når man træder indenfor i butikken. Duften kildrer i næsen, det er en fryd for øjet at se ud over diskens fyldte bakker, og da Mette Skjellerup rækker en æske frem og byder både fotograf og journalist et stykke chokolade, er det smagsløgenes tur til at frydes i lang tid efter.
Egen kakaoplantage
Der er flere ting, der gør Peter Beiers chokolade speciel, fortæller Mette Skjellerup:
»For det første har Peter Beier sin egen plantage i Caribien, hvor en stor del af kakaobønnerne kommer fra. På den måde sikrer han sig, at kakaoen er fremstillet etisk rigtigt og fx uden, at der er brugt børnearbejde,« siger hun og fortsætter:
»Selve chokoladen har et meget højt kakaoindhold. Al den mørke chokolade har et indhold på mindst 71,6 procent kakao. Desuden er al chokoladen produceret og håndlavet i Danmark. Og den er virkelig håndlavet. Alt, hvad der er drysset på og skåret ud, er gjort i hånden.
Jeg har selv været på fabrikken og set, hvordan det foregår. Det er på Ørsholt gods ved Helsingør, hvor der også bliver gjort meget ud af fra jord til bord-råvarer. Peter Beier prøver at blive helt selvforsynende med frugttræer og dyrker også mandeltræer. Det er helt på begynderstadiet endnu, men det kan faktisk lade sig gøre at dyrke mandler i Danmark.«
Peter Beier Chokolade har eksisteret siden 1996 og er velkendt for de fleste sjællændere, mens jyderne først nu skal til at lære de lækre produkter at kende.
»Vi har forskellige temaer i løbet af året. I julen har det været julehjerter, roulader og marcipangrise. Til påske kommer der en hel masse påskeæg. Det hele er superfriskt lavet. Vi havde fx først marcipangrisene i butikken 17. december og påskeæggene kommer heller ikke før det virkelig er påske. Til nytåret har vi champagnetrøfler, der er perfekte til champagnen, hvis man vil have noget andet end kransekage. Vi har færdigpakkede æsker med chokolade, men man kan også blande selv, så der er noget for enhver smag,« siger Mette Skjellerup og peger hen over bakkerne med nougatpyramider, nøddeplatter og dinosaurfigurer til de mindste.
Kun chokolade
»Det, der også er specielt, er, at vi udelukkende har chokolade. Her er ikke noget med kaffe, te eller karameller. Og der er ingen e-numre i vores chokolade. Det er rene råvarer. Kun i vores lakridsfyld er der en anelse, men det er kun fordi, man ikke kan købe lakridsmasse uden e-numre.«
Desuden er det gjort let for allergikere at vælge chokolade hos Peter Beier. Alle skilte med navne på er mærkede med små bogstaver, så man kan se, hvilke der indeholder mælk, nødder eller alkohol.
Mette Skjellerup har et rigtig godt job, hvis hun skal sige det selv:
»Folk er altid glade, når de er her, og så kan man jo selv spise lidt chokolade indimellem. Jeg tror efterhånden ikke, der er noget, jeg ikke har smagt,« siger hun tilfreds.
Peter Beier, Chocolatier Butik, Ryesgade 35, 8000 Århus C. Tlf.: 86 11 02 55
|
|
|
Forbrugerrådets Medlemsblad – TÆNK – december 2010 |
En bid af Peters jul
|
AF ANNE-HELENE MERKELSEN / FOTO JASPER CARLBERG
|
Chokolademesterens opskrift på kvalitets-konfekt er simpel – det handler om renhed, enkelthed og friskhed. Tænk har været på besøg hos Peter Beiers fabrik med kakao-træer på førstesalen.
|
|
|
CHOKOLADEN VARMES OP TIL 45 GRADER. SÅ FÅR KONFEKTEN ET FLOT BLANKT OVERTRÆK. BLIVER DEN VARMERE, BLIVER DEN MAT, NAR DEN STORKNER. “DET SKAL HVERKEN VÆRE BEHAGELIGT ELLER UMULIGT AT STIKKE FINGRENE I CHOKOLADEN. OG SÅ SKAL MAN SMELTE MINDST ET HALVT KILO. ELLERS BLIVER TEMPERATUREN FOR USTABIL,” SIGER PETER BEIER. DEN CHOKOLADE, DER IKKE BLIVER BRUGT, KAN DU LADE STORKNE OG BRUGE IGEN.
|
|
Duften af chokolade hænger insisterende i luften, så snart man træder ind ad døren. I starten af november er giganterne hos Toms og Anthon Berg færdige med årets juleproduktion, mens chocolatier Peter Beier kun så småt er gået i gang.
De søde sager, som kunderne bærer hjem fra hans butikker, skal være så friske som muligt. Så det er stadig de almindelige chokolader, der bliver lavet flest af på Ørsholt Gods uden for Helsingør, hvor Peter Beier huser familie og chokoladefabrik.
I løbet af november vokser personalegruppen fra 12 til 20 i takt med, at produktionen af konfekt til julens søde tand intensiveres. Hver jul ender i omegnen af 7-8 tons Peter Beier marcipan inde bag de danske maveskind. Dertil kommer chokoladen og nougaten.
”Smag dig frem. Køb fire fem forskellige ruller marcipan og find ud af, hvad, du synes, er bedst,” siger han, mens han niver en klump af den søde mandelmasse ud af en pakke på bordet foran ham.
Han lægger to pastiller mørk chokolade omkring marcipanen og vifter lidt med den, inden den bliver spist. Det er sådan, der bliver lavet konfekt hjemme i familien, og det er samtidig et af Peter Beiers bedste gør-det-selv råd:
Hold det simpelt, så du kan smage de forskellige ingredienser.Mandler i mikrobølgeovnenDer er en afslappet atmosfære i produktionslokalet. I stedet for lyden af brummende og bippende maskiner, som man måske kunne forvente på en chokoladefabrik, strømmer toner af let dansabel musik ud i lokalet.
De ansatte arbejder roligt og koncentreret i deres hvide kitler.
Ved et af stålbordene i det lyse lokale med stengulv, der mest af alt ligner en gigantisk plade hvid chokolade med nister af kakao i, bliver chokoladerne sirligt pyntet med stor koncentration og en sikkert ført sprøjtepose.
”Prøv at holde hånden hen over her,” siger Peter Beier og peger på en stor bunke ristede mandelflager, der ligger på et af bordene. De er stadig varme.
”Selv om det næsten er forbudt at sige i min branche, er det meget bedre at riste sine mandler i mikroovnen end på panden. De holder sig sprøde og friske længere, når vandet bliver trukket ud indefra,” forklarer han.
Miniplantage på første sal oven over produktionslokalet på første sal har Peter Beier indrettet et lille stykke jungle. 20 store lerpotter med frodige kakaotræer står spredt ud over det røde klinkegulv og udgør en slags miniaturemodel af den 13 hektar store kakaoplantage, han har i Den Dominikanske Republik.
”Jeg har ikke tillid til kakaobørserne, hvor man som producent er henvist til at købe sine råvarer. På børserne har man ingen mulighed for at spore kakaoen tilbage til plantagen, og man aner derfor intet om produktionsformer og arbejdsforhold,” siger Peter Beier.
Peter Beier har indrettet en miniaturemodel af sin kakaoplantage i Den Dominikanske Republik.
Han vil være helt sikker på, at kakaobønnerne ikke høstes af børnearbejdere eller under slavelignende forhold, og med egen plantage er han desuden sikker på, at kakaotræerne ikke bliver sprøjtet med kemikalier.
Selv om det ifølge Peter Beier er julesalget, han lever af, er han ikke sen til at opfordre folk til selv at lave deres julekonfekt:
”Sæt ambitionsniveauet ned og gør det hyggeligt. Drop alt det dyre udstyr som chokoladetermometer, det er lige så unødvendigt som E-numre er i marcipan. Brug sanserne i stedet for”. |
|
|
DE FYLDTE CHOKOLADER FAR ET SPRODT DRYS. GOR SOM CHOKOLADEMESTEREN OG RIST DINE MANDELFLAGER I MIKRO-OVNEN, SA DE HOLDER SIG SPRODE LÆNGERE. “DE SKAL HAVE OMKRING OTTE MINUTTER AFHÆNGIG AF OVNENS STYRKE. MEN ROD I DEM FLERE GANGE UNDERVEJS,” SIGER HAN MED ET SKÆVT SMIL, VELVIDENDE AT MIKROOVNE IKKE ER DET FORSTE, MAN FORBINDER MED EKSKLUSIVE, HANDLAVEDE CHOKOLADER.
|
|
|
Fingrene i marcipanenHans egen marcipan er da også blevet til efter mange timer ved køkkenbordet, hvor han blandede ingredienser og æltede og smagte sig frem, indtil det helt rigtige blandingsforhold var på plads.
Beiers marcipan består af de samme ingredienser, som perserne brugte, da de formentlig opfandt marcipanen i 600-tallet: Mandler, sukker og vand. Og masser af mandler.
”Smertegrænsen for marcipan er 75 procent mandler, og det er, hvad der er i min. Kommer der flere i, flyder det ud på grund af olien i mandlerne,” siger han og opfordrer samtidig til, at man tilbereder konfekten, når den skal spises, så marcipanen ikke bliver tør.
Nede i produktionen standser en røremaskine og kilovis af tung, klæg marcipan blandet med røde tranebær bliver trukket op på et rullebord. Den søde parfumerede duft af mandler rammer kortvarigt lokalet, indtil chokoladens mørke duftnoter får overtaget igen.
På en hvid reol ved siden af rullebordet ligger hjerteformede metaludstikkere i forskellige størrelser klar. Nu skal der fremstilles marcipanhjerter med chokoladeovertræk. |
|
|
Århus stiftstidende – midnatsavis – november 2010 |
CHOKOLADE
DER LUKKER OP FOR SANSERNE
|
AF MAJA NIELSEN
FOTO: MARTIN BALLUND
|
Berømmet chokolade-kæde-forretning
har fået sin første jyske bastion midt i Århus
|
|
24 stykker udsøgt chokolade lukker dine sanser op. Julekalenderen med små velsinagende bombardementer er et af de efterspurgte tilbud i chokolade-imperiet Peter Beier’s første jyske forretning. Den er netop åbnet i Ryesgade nær Banegården.Ægte chokolade ægger sensuelle strenge. Det er der lavet film og skrevet bøger om. I det virkelige liv findes chokolade af høj standard som aldrig før. Ikke kun fordi det er muros. Også fordi chokolade i luksusklassen indeholder for eksempel mange antioxidanter og anbefales af nogle sundhedsguruer i små mængder.Chokolatier Peter Beier har efterhånden skabt sig et imperium. Først med en stribe forretninger på Sjælland med udgangspunkt i hans chokolade-fabrik ved Helsingør. Senere med forretninger ovre på den anden side af Øresund og nu også i Jyllands hovedstad, Århus.
Peter Beier har sin egen kakao-plantage i Caribien. Kendetegnende for den mørke chokolade, som er håndlavet på fabrikken i Nordsjælland, er et indhold på over 70 procent kakao og derover. Fyldet kan være trøffel, marcipan, creme, alkohol, nougat, nødder og andet velsmagende mundgodt. En af attraktionerne er at kunderne kan stå og scanne hele udvalget og så pege de enkelte stykker ud.
»Den udvælgelse bliver man aldrig træt af. Man ved måske, hvad modtageren sætter pris på og kan gå målrettet efter det. Forbindelsen mellem giver og modtager befæstes, så det bliver meget personligt, siger Mette Skjellerup.
Lige nu langer hun mange julekalendere over disken, inden decembers gaveæsker for alvor slår hul på kundernes appetit.
|
|
|
|
Hverdag de luxe – 15. oktober 2010
http://lonekjaer.dk/blog/2010/10/kom-pa-besoeg-hos-peter-beier-chokolade/ |
Kom på besøg hos Peter Beier chokolade |
AF LONE KJÆR KATEGORI: DAGLIGLIV
|
|
I sidste uge havde jeg fornøjelsen af, at være på besøg hos Peter Beier Chokolade på Ørsholt Gods i Helsingør.
Arrangementet bestod af en interessant rundvisning i chokolade-produktionen, et foredrag af Peter Beier (som er en utrolig passioneret og levende fortæller), samt en smagning af intet mindre end 15 forskellige stykker chokolade. Derudover gik vi en tur sammen med Peter Beier i de naturskønne omgivelser som forsyner chokoladeproduktionen med blandt andet frisk frugt og bær.
Det som kendetegner Peter Beier chokolade er kvalitet og godt håndarbejde. Chokoladen fremstilles af kakaofrugter fra Peter Beiers egen cacaoplantage på øen Hispagnola i Carabien, men det er på Ørsholt gods, at familievirksomheden forvandler råchokolade til den fine dessertcho-kolade, som vi bedst kender den.
Det er flere år siden, at jeg først gang smagte Peter Beier chokolade, og siden er det blevet til utallige besøg i deres chocolatierbutikker. Egentligt er jeg meget klassisk i mit valg af chokolade, eftersom jeg foretrækker god mørk chokolade uden alt for mange dikkedarer.
Chokoladesmagningen var derfor rigtig interessant, fordi den udfordrede min søde tand, og selvom jeg stadig er til det enkle, så kan jeg godt fristes af lidt ‘saltlakrids’ eller en ‘pyramide’.PS Jeg smagte i øvrigt også en rigtig lækker, intens, mørk chokolade med en fin frugtsmag… Hispagnola pastil. Jeg tror, at den vil smage helt fantastisk fx i en chokoladekage eller til en mousse, så det må prøves.
Alle virksomheder og selskaber på min. 20 personer (og max. 30) kan komme til chokolade-festival hos Peter Beier. Prisen for arrangementet aftales individuelt ved henvendelse på 49 17 00 26 eller på pb@pbchokolade.dk
|
|
|
Marie Melchior blog- mandag den 18. oktober 2010
http://mariemelchior.blogspot.com/ |
Peter Beier Hjertet bløder for chokolade! |
|
|
Peter Beier er uddannet konditor og herefter chocolatier. Valget på uddannelse var nemt. Peter elsker piger og fandt ud af, at vejen til kvinders hjerter går via chokolade. Der sker noget med os kvinder når vi får chokolade…….
Så det bannede vejen for Peter Beier.
Peter Beier gjorde Magasin du Nord chokolade, efter lidt støvet image, til en kæmpe succes.
Behovet og lysten til at selv at bestemme var starten til at blive selvstændig.
Peter Beier har mange visioner og ambitioner og han er et passioneret menneske.
Nogle at ønskerne for fremtiden er opkøb af mere plantage. Blive selvforsynende med bær og frugter fra egen have og plantage. |
Det var en grå og lidt regnfuld eftermiddag da jeg sad i min bil på vej til Gurre for at besøge Peter Beier sammen med 11 andre madpublicister. Jeg var lidt nede af en bihulebetændelse men havde taget mig sammen, da jeg var arrangør.
Jeg drejer ned af en meget lang og smuk allé og er spændt på at se hvad der venter. Alléen fortsætter med et skilt der, indikerer Peter Beier, butik til venstre med en nyplantet allé. Jeg parkerer i gavlen af en fascinerende bygning.
Jeg går ind i chokoladens verden. Her dufter af chokolade og man bliver mødt af smilende hvide kitler der viser én ovenpå, hvor Peter Beier står klar med champagne også i hvid kittel.
Vi kommer ind og sidde i et undervisningslokale. Hvor der er kuglepenne og undervisningshæfter til os. Til venstre kan man kigge ind til ægte kakaotræer plantet i store potter. En glasrude adskiller os fra ”junglen i den Domikanske Republik”, hvor Peter Beier har sin egen kakaoplantage. Derinde på den anden side af glasruden er temperatur og luftfugtighed identisk med junglen. Mini plantagen har Peter skabt for at de ansatte, chokolade passioneret almindelige mennesker kan forstå kakaobønnes lange vej til ganen. |
Al kakao fra Peter Beier er økologisk og der findes ikke børnearbejde eller slaveri på hans plantage på 15 hektar. Plantagen ligger på øen Hispagnola i Den Domikanske republik. Peter fortæller os flere gange om, hvor anderledes forholdene er derovre. Man skal tage dertil for at forstå det. For at forstå junglen og ikke bare se den som en grøn mur, skal man have en guide der viser rundt.
Globalt er kakaoproduktionen fordelt med 60% i Afrika og 40% andre steder.
Et kakaotræ giver 1kg kakaobønner om året. Så det kræver en del træer!
Vi lærte meget om kakaoens vej til chokolade og jeg kan kun anbefale andre at melde sig til et kursus hos Peter Beier. Alle kan melde sig! |
Vi fik også lov at smage os igennem 16-17 stykker udsøgt chokolade.
Der blev smagt, spist, drukket og grinet. Peter fortalte at chokolade kan i større mængder have den effekt at enten bliver man træt eller så bliver man opstemt. Vi var flere opstemte! Vi fik også at vide at chokolade indeholder rigtig mange antioxidanter. Så spis 100 gr mørk chokolade ved en begyndende forkølelse, det svarer til 45-50 æbler og du vil være kureret.
Absolut en kur jeg vælger at tro på. Jeg var frisk og rask da jeg kørte hjem! Efter at have smagt rigeligt chokolade, tog vi tøj på og gik ud i den friske luft hvor vi så den smukkeste køkkenhave, idyllisk drivhus, nyplantet frugtplantage, heste, køer, grise, ænder og gæs!
Man niver sig i armen! Alt er ordentligt, gennemtænkt og velholdt. El-hegn er på solenergi, frugt og grønt økologisk ligesom de kære dyr. |
Gården er et gammelt Blåkors hjem. Der nænsomt er sat i stand til at huse familien Beier. Chokoladeproduktion, kursus lokaler, kakaoplantage og butik har til huse i den gamle kostald.
Jeg kan kun igen anbefale at tage forbi og opleve dette chokoladeparadis.
Efter frisk luft og vandretur kom vi tilbage til en overdådig buffet med liflige vine. Vi blev virkelig trakteret.
Naturligvis sluttede vi med chokoladefondue med hvid, fløde og mørk chokolade og frisk frugt.
Så gik elektriciteten i Nord Sjælland. Snakken fortsatte lystigt i stearinlyset skær. Vi var ikke til at smide ud! Kl. 20.30 sagde vi farvel og vi fik alle overrakt 500 gr fyldt chokolade.
Det var nogle glade, mætte og opstemte madpublicister der tog afsked efter et fantastisk besøg i Peter Beiers chokoladeparadis. |
Kig ind på Lone Kjærs blog og se de skønne billeder fra vore besøg hos Peter Beier på Ørsholt Gods:http://lonekjaer.dk/blog/2010/10/kom-pa-besoeg-hos-peter-beier-chokolade/ |
|
|
|